Al-Quran Sebagai Panduan.

Bismillahirrahmanirrahim.
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.
Salam to all readers~ :')

Al-Quran sebagai panduan hidup kita sebagai seorang Muslim. Al-Quran dapat melembutkan hati yang keras, dan dapat menyembuhkan hati yang sedang berduka. Hanya dengan mengingati Allah, ketenangan itu ada. Dan ini ada sebahagian yang ingin dikongsikan.



















KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut : ayat-2,3)

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB: "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. " (Surah Al-Baqarah : ayat-216)

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. " (Surah Al-Baqarah ayat-286)

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. " (Surah Al-Imran : ayat-139)

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk " (Surah Al-Baqarah : ayat-45)

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB: "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka." (Surah At-Taubah : ayat-111)

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB: "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : ayat-129)


KITA BERKATA :
AKU TAK MAMPU LAGI UNTUK BERTAHAN!!
QURAN MENJAWAB: ".. dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir. " (Surah Yusuf : ayat-12)

# Ketika kamu bertanya mengapa kamu diuji, ketahuilah saat itu Allah sentiasa di sisi. Dia uji tanda Dia sayang, Dia tidak mahu kamu terus-menerus bergelumang dengan bahagia dunia yang hanya sementara. Persoalan kenapa harus kamu yang diuji, ketahuilah jawapan-jawapannya semua sudah tertulis di dalam al-Quran.

Jom tadabbur ayat-ayat cinta Ilahi
.! 


Read Quran, recharge your Iman.! 

Semoga perkongsian ini bermanfaat buat semua ♥.



1 comment:

Hajaratulnura'ain MdF said...

salam ukhwah fillah jugak sahabat..
syer suka sgt baca blog anda. kdg2 syer copy paste di fb syer. mohon copy yer. terima kasih kembali.. >__<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...